Gott Nytt År

1 Jan

Vi firade nyårsafton med en långpromenad i Nackareservatet på eftermiddagen och sen tre-rätters middag, bara vi tre. Medan vi vuxna åt räk- och krabbröra till förrätt så fick Alex grönsakstimbal och avokado. Enligt broschyren jag tog receptet ifrån är det lyxmat för bebisar och de var faktiskt riktigt goda. (Recept kommer lite längre ner)

Medan Mathias började med huvudrätten nattade jag Alex och vid typ 20.30 kom jag ut och hjälpte till. Vi testade ett recept från säsong 3 av Top Chef. Lax med sparris, palsternackspuré och citrusvinägrett. Klockan var väl runt 21 och sparrisen hade precis nuddat tallrikarna när Alex vaknade och panikgrät. De förbannade fyrverkerierna hördes ju hur bra som helst in till sovrummet så han vaknade så fort det smällde och tutten inte var i munnen. Fyrverkerier framkallar i vanliga fall gnälltanten i mig (tycker det vore lika bra att förbjuda dem för miljöns skull, att jag sen är rädd för dem gör ju inte saken bättre ;)) men igår blev jag också småbarnsmorsa-irriterad. Ska folk promt skjuta raketer kan de väl ändå vänta till midnatt så att vi får äta middag!! Hur som helst så fick vi sällskap av en riktigt trött bebis till huvudrätten vilket ju i och för sig var mysigt. Och maten blev så sjukt god!!

Fyrverkerierna avtog ju inte direkt så jag tog Alex i bärselen och där hängde han och sov resten av kvällen medan vi åt choklad-fondant och kollade på Six Feet Under. :) På det hela taget en mysig nyårsafton med min lilla familj!

Recept
6 timbaler

Grönt lager                    
250 g broccoli
1 krm mald muskot
1 ägg

Brandgult lager
200 g morötter
1 krm peppar
1 ägg

Koka broccolin och låt den rinna av, mixa och tillsätt ägg och muskot och mixa lite till. Koka morötterna och låt dem rinna av, mixa och tillsätt ägg och peppar och mixa lite till. Smörj 1 dl-ugnsformar med smör. Fördela broccoli-mixen och släta till, fördela sen morots-mixen och släta till den med. Grädda på högsta temperatur i 3 min, stjälp upp och låt svalna.

Jag gräddade mina dubbelt så länge för att de skulle bli lite fastare och mer BLW-anpassade. Nästa gång jag lagar timbalerna kommer jag låta grönsakerna rinna av mycket längre och kanske pressa ut lite vatten för de blev rätt lösa. Receptet lär ju vara anpassat för skedmatning men det funkade lika bra med BLW!

3 svar to “Gott Nytt År”

  1. Steel City Anna januari 1, 2012 at 23:57 #

    Oj vad avancerat! Lat jattegott! Stackars Alex med fyrverkerierna, det kanske ar tillatet att ta upp honom vid sanna tillfallen aven enligt experterna ;)

    • karinkjellstrom januari 3, 2012 at 10:21 #

      Det var faktiskt inte så himla avancerat som det låter. Och igen, verkligen sjukt gott!

  2. Helena januari 4, 2012 at 19:02 #

    Söta bilder och vilken härlig nyårsmiddag för alla tre. :)

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

